Gepubliceerd op januari 6, 2017
- in De Qubiz Blog, Projecten & Know-How
Herinnert u zich Pokémon Go nog?En toch, Augmented Reality is veel meer dan een spelletje. Om te zien wat Augmented Reality  is en kan, kijken we naar Gartner's top 10 digitale trends. Tussen AI en machine learning, blockchain, intelligente apps en andere fascinerende trends vinden we Augmented Reality terug onder

Gartner trend nr. 4: Virtual & Augmented Reality

De voorspelling is dat Virtual (VR) & Augmented Reality (AR) veranderingen teweeg gaan brengen in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Software zal veranderen in systemen die in staat zijn om meeslepende ervaringen te creëren. VR wordt al in toenemende mate gebruikt voor trainingsdoeleinden en het opdoen van ervaring op afstand. Het maakt het mogelijk dat echte en virtuele werelden in elkaar overlopen. Het zorgt ervoor dat op elementen uit de echte wereld, bijvoorbeeld een muur waarvoor je staat, verborgen bedrading geprojecteerd wordt. Investeringen om  meeslepende ervaringen met behulp van AR en VR te kunnen creëren, komen nu op een omslagpunt ten aanzien van omvang en beschikbaarheid aan kennis en middelen. AR en VR systemen zullen andere interface modellen niet vervangen. Met de tijd zullen AR en VR niet alleen visueel meeslepende ervaringen mogelijk maken maar effect hebben op alle menselijke zintuigen. Ondernemingen doen er goed aan om voor de komende drie jaar gericht te onderzoeken welke toepassingen van AR en VR voor hun business kunnen betekenen.Waar gaat het bij Virtual/Augmented/Mixed Reality nu precies om?
  • Virtual Reality is de paraplu benaming voor alle meeslepende ervaringen die gecreëerd kunnen worden door het gebruik van enkel en alleen content uit de echte wereld, enkel synthetische content of een hybride vorm van beide.
  • Augmented Reality is het leggen van digitale content over de echte wereld heen, zonder erin verankerd te zijn of onderdeel van uit te maken. De content uit de echte wereld en de door de computer gegenereerde content kunnen niet op elkaar reageren.
  • Mixed Reality is het leggen van synthetische content over de echte wereld heen waarbij deze in de echte wereld verankerd is en ook interactie mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan chirurgen die tijdens een operatie virtuele ultrasone beelden over hun patiënt heen leggen. Het belangrijkste kenmerk van MR is dat de synthetische content en de content van de echte wereld realtime op elkaar kunnen reageren.
Bekijk dit maar eens:

De uitgebreide realiteit van Qubiz

Bij Qubiz zijn wij altijd op zoek naar nieuwe technologieën die van waarde zijn voor onze klanten. En VR/AR/MR is zo’n technologie.Wij zien de volgende toepassingen voor onze klanten:

Op afstand verstuurde opdrachten

Stelt u zich eens voor om stap-voor-stap aanwijzigen te krijgen van een deskundige voor zaken als reparaties thuis. Er verschijnen daadwerkelijk visuele schema’s in de ruimte rond de gebruiker die exact aangeven wat er nu gedaan moet worden. Deze toepassing is zelfs te gebruiken op het slagveld, waar gedetailleerde medische informatie doorgegeven kan worden aan ongetraind personeel tijdens gevechten.

Verkoopdemonstraties

Laat het nieuwste type machine dat uw fabriek maakt in 3D, live werkend voor de ogen van uw mogelijke klanten zien, en geef ze een gedenkwaardige ervaring van waar de machine voor gebouwd is en wat deze voor hen kan doen.

3D-handboek altijd bij de hand!

Het bedienen van (complexe) machines vergt vaak gedetailleerde handboeken, schematische voorstellingen en instructievideo’s. Door gebruik te maken van AR-apparaten (zoals HoloLens of Google Glasses) heeft u het handboek binnen handbereik: maak de juiste handbeweging en de instructies worden live in 3D getoond op de machine die u moet bedienen of repareren.

3D computerondersteund design

Stelt u zich eens voor om een 3D-model te bouwen van vrijwel alles dat u zich voor kunt stellen in de fysieke ruimte om u heen. Het is te vergelijken met wat te zien is in de film Iron Man, wanneer Tony Stark interactie heeft met holografische voorwerpen om zijn apparaten te bouwen. Het is ook een van de ideeën die velen tot de verbeelding spreekt als we het hebben over een apparaat als de HoloLens.

Decoratie

AR-apparaten kunnen gebruikt worden binnen uw woning of kantoor. Eén mogelijkheid waarbij dit handig kan zijn is bij het visualiseren van hoe nieuwe decoratie eruit zal zien in uw huis. U hoeft zich niet langer in te beelden hoe die nieuwe verfkleur zal passen bij uw nieuwe bank; u zult het daadwerkelijk als holografische projectie voor u kunnen zien en de beste keuze voor uw woonruimte kunnen maken. En in plaats van het ongemakkelijk omhoog houden van een tableau om te kijken hoe het eruit ziet op een bepaalde plek kan uw TR-apparaat u dit exact laten zien voor iedere plek in huis!

Onder de technologieën die we bij Qubiz gebruiken om VR/AR/MR-toepassingen te ontwikkelen vindt u:
  • HoloLens – een MR-smartbril, ontwikkeld door Microsoft, die natuurlijke commando’s gebruikt als interface. Op dit moment gebruiken wij deze technologie om betere manieren te vinden om klantenondersteuning op afstand te leveren.
  • Google Glass – een op het hoofd gedragen display in de form van een bril die bediend kan worden via een natuurlijk taleninterface. Ze zijn vrij onopvallend en kunnen de hele tijd gedragen worden.
  • Vuforia VuMark – een ontwikkelingskit voor augmented reality software voor mobiele apparaten die we al een aantal jaren gebruiken voor het ontwikkelen van mobiele augmented reality apps. Vuforia’s VuMark is een barcode die fungeert als AR-doel en die gebruikt kan worden samen met de HoloLens of hoeveel apparaten u maar wilt.
  • Unity3D – een cross-platform game-engine die we gebruiken voor het bouwen van mobiele AR-apps en bedrijfstoepassingen (zoals het bouwen van een 3D-loodsmodel vanuit de database en omgekeerd)

Gerelateerde berichten

Comments