Gepubliceerd op augustus 12, 2015
- in De Qubiz Blog, De Qubiz Cultuur

Aangezien het vandaag een jaar geleden is dat ik officieel onderdeel van het Qubiz-team werd, leek dit mij het geëigende moment om een blogpost te schrijven over mijn indrukken van Qubiz tot nu toe. Mijn werk bij Qubiz draait om marketing en UX-design maar ik weet niet of mijn achtergrond voor u iets uitmaakt hoe u kijkt naar wat ik ga zeggen.

Nou, het eerste wat je opvalt als je begint met werken is dat iedereen zo open en vriendelijk is. Klaar om je te helpen, ongeacht hun ‘positie’ of aantal dienstjaren. Aanvankelijk dacht ik dat ze zo aardig waren omdat ik nieuw was, maar nee hoor ik kwam al snel erachter dat dit de norm was. Iets anders dat mij verraste is dat er een duidelijk gevoel van vrijheid en autonomie is in alles wat mijn collega’s doen. Ze komen zo onafhankelijk over alsof het een groepje freelancers is dat samenwerkt! Het derde punt dat indruk maakte – maar dat mag nu geen verrassing meer zijn – is dat iedereen gelukkig en gemotiveerd is.

In een ideale wereld zou dit gemeengoed zijn, maar in de realiteit is dit zelden het geval. Maar al te vaak worden bedrijven geplaagd door een gespannen werksfeer, gebrek aan motivatie, arrogantie en persoonlijke rancunes. Dus hoe komt het nou dat Qubiz gevrijwaard is van deze motivatie-ondermijners? Wat maakt Qubiz zo anders?

Eerlijk gezegd denk ik dat het te maken heeft met de unieke bedrijfscultuur.

Ok, dus het is de bedrijfscultuur, maar hoe kom je tot deze te gekke cultuur? Welke ingrediënten heb je daarvoor nodig? Nou, er zijn er wel een paar, dus ik heb een lijst gemaakt met in willekeurige volgorde de belangrijkste ervan:

 

1. Platte organisatie

Met een platte organisatie bedoel ik het ontbreken van autoritair management en dominante figuren die de baas spelen en zich bemoeien met micromanagement. Sterker nog, het zal je moeilijk vallen om te bepalen wie een leidinggevende rol heeft en wie drie weken geleden bij het team is gekomen als junior.

2. Rechtvaardigheid

Rechtvaardigheid is een van de kernwaarden hier bij Qubiz. Zo worden leidende rollen toegekend op basis van persoonlijke en professionele verdiensten en niet via bekrompen vriendjespolitiek. Omgekeerd is het zo dat als iemand een fout maakt hij daarvoor niet gestraft wordt maar dat het hele team lering trekt uit de situatie en meehelpt om de schade te herstellen. Op deze manier is het makkelijker voor iedereen om zijn eigen fouten te erkennen in plaats van deze verborgen te houden, weg te rationaliseren, of nog erger: anderen hiervan de schuld te geven.

3. Eigenwaarde

Click to enlarge

Het hoge moreel van onze teamleden kan verklaard worden door hun sterke gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Mensen voelen zich gewaardeerd voor hun werk en uitgedaagd om nieuwe dingen te leren en nieuwe verantwoordelijkheden op te pakken. Met andere woorden: zij voelen zich vertrouwd en gewaardeerd.

4. Proactiviteit & ondernemerschap

Proactivity

Als ik de belangrijkste persoonlijke eigenschap moet noemen die een Qubiz-teamlid nodig heeft dan is dat proactiviteit. Hiermee bedoelen we dat mensen initiatief hebben, aansprakelijk zijn en uiteindelijk zelfstandig kunnen werken. Met andere woorden: wij verwachten meer van onze mensen dan alleen maar te doen wat hun uitdrukkelijk gezegd wordt, en volgens mij worden mensen hierdoor gesterkt.

5. Werktevredenheid

Ik`kan zeggen dat mijn collega’s een hoge mate van werktevredenheid hebben maar dat is iets te algemeen nietwaar? Ok, je kunt, binnen bepaalde grenzen kiezen, bijvoorbeeld aan welk project je wilt werken. Dit is best gaaf is. Iets anders wat mooi is, is dat iedereen uitgenodigd wordt om een tweede specialisatie te gaan doen waardoor je variatie krijgt in je het werk en projecten of waarmee je beroepsmatig door kunt groeien. Wij hebben bijvoorbeeld functionele analisten die als tester begonnen zijn.

Een ander belangrijk aspect van werktevredenheid is dat iedere collega, ongeacht het aantal dienstjaren, een directe impact heeft op het project waar hij of zij aan werkt. Feitelijk delen alle leden van een team de verantwoordelijkheid om van het project een succes te maken.

Bovendien opereren wij in de relatie met onze klanten als een team van adviseurs waarin iedereen uitgenodigd wordt om zijn mening te geven. Wij zijn geen
leger van codeurs die op instructies wachten.

6. Roddel

Het ontbreken van de roddel is waarschijnlijk een gevolg van de punten die ik hiervoor noemde: Het is zeer onwaarschijnlijk dat mensen gaan roddelen als iedereen aardig is, mensen rechtvaardig behandeld worden, er geen zeik bazen rondlopen en als je je gewaardeerd voelt.

7. Controversiële discussies

Discussies over controversiële zaken worden absoluut niet aangemoedigd en worden veeleer gezien als zinloos. Dus zul je ook geen collega’s zien bekvechten over religie, abortus, rauw veganistische diëten, homorechten, metal-muziek, evolutie, politiek, spek of de opwarming van de aarde, hoewel ik niet helemaal zeker weet of die laatste wel controversieel is – grapje! Maar goed, hoe interessant deze onderwerpen ook zijn, het is beter als zij buiten het werk gelaten worden. Geloof me,  ik heb gezien wat voor ellende ze kunnen veroorzaken binnen een werkomgeving!

8. Richt je op resultaat

In principe kijkt er niemand op de klok als je later komt maar kun je misschien een rauwe grap van een van onze testers te horen krijgen (zij merken dingen op). Anderzijds worden lange dagen niet gezien als “iets normaals”, maar eerder als een uitzondering, meestal vlak voor een “demo”. In ieder geval zijn je output, je resultaten en groei belangrijker dan de tijd die je op kantoor doorbrengt en zo hoort het ook te zijn.

9. Bonus: de persoonlijke aanpak

Zo, dit zijn dus een aantal van de hoofdingrediënten die leiden tot een fijne bedrijfscultuur. Zijn er nog meer? Is het misschien wel een geheim? Zelf denk ik dat het de persoonlijke aanpak is van het ondersteuningsteam, waaronder onze CEO en managing partners, die dit allemaal mogelijk maakt. Zij verrichten uitstekend werk als het gaat om het bijbrengen en bewaken van de waarden waarop onze bedrijfscultuur is gegrondvest.

Slotgedachten

Omdat ons bedrijf op dit moment snel groeit, is de grootste uitdaging waar wij voor staan het behouden van onze bedrijfscultuur. Het is hierbij bemoedigend dat de manier waarop mensen zich om ons heen gedragen zo besmettelijk is als een diepe gaap dus regelen de zaken vooralsnog zich eigenlijk vanzelf. Trouwens, voel je nu zelf ook een gaap opkomen, of niet? Zo niet, klik dan hier!

Dit is niet bedoeld als een of ander pr-verhaal, maar eerder als een poging tot het ontleden en uitleggen van een verschijnsel dat, voor mij althans, zo zeldzaam en waardevol voelt. Onnodig te zeggen dat ik geniet van mijn werk hier en de tijd die ik met mijn collega’s doorbreng. Het is een lang jaar geweest waarin ik karrevrachten aan uitdagingen ben aangegaan en waarin ik heel veel heb geleerd. Ik hoop dat iedereen er zo over denkt.

 

[sharify]

Gerelateerde berichten

Comments