Gepubliceerd op april 24, 2015
- in De Qubiz Blog, De Qubiz Cultuur, Mening

Tijdens ons onderzoek naar verschillende vormen van management over de hele wereld stuitten wij op een aantal zeer interessante feiten over wat mensen zoal motiveert op de werkplek. Wij zullen er hier een viertal van behandelen, cursief, samen met onze eigen verhelderende bespiegelingen.

1. Een taak lijkt makkelijker als er hulp is beloofd

Mensen aan wie gevraagd werd om het gewicht van een kist aardappelen te raden gaven een 10% lagere schatting wanneer hun verteld werd dat zij hulp zouden krijgen bij het tillen ervan, aldus een team onder leiding van Adam Doerrfeld van Rutgers University. Wanneer deelnemers verteld werd dat zij de kist in hun eentje moesten tillen raadden zij gemiddeld het juiste gewicht van 4,75 kg gemiddeld. Wanneer hun echter verteld werd dat iemand anders hen zou helpen raadden zij 4,25 kg. Onze waarneming wordt niet alleen gevormd door wat wij alleen kunnen, maar ook door wat wij geloven dat wij met de hulp van anderen kunnen doen, zo stellen de onderzoekers.

Een interessante uitkomst die duidelijk het werken in teamverband stimuleert. Maar om blijvend werkzaam te zijn dient de techniek voorzichtig te worden toegepast: als je eenmaal hulp beloofd hebt moet je deze ook kunnen geven wanneer dit nodig is. Anders… blijken het slechts loze beloften.

2. Forenzen zijn productiever bij creatieve taken, maar minder bij saaie


Een forenzenonderzoek met universiteitsstudenten laat zien dat werk op afstand de productiveit met zo’n 6 tot 10% vermindert als de taak bestaat uit het intypen van willekeurig gegenereerde tekens, maar dat het de productiviteit juist met 11 tot 20% verhoogt als het gaat om het verzinnen van ongebruikelijke toepassingen van een conservenblikje, zegt E. Glenn Dutcher van de Universiteit van Innsbruck in Oostenrijk. Dus als een taak saai is zou de werkgever ervoor moeten zorgen dat deze op kantoor gedaan wordt, maar als er sprake is van creatieve opdrachten dan kan een manager wellicht beter werknemers toestaan om vanaf afstand te werken, aldus Dutcher.

Werken op afstand is wereldwijd een trend aan het worden, en het is geen verrassing dat de meeste bedrijven die dit met succes toepassen uit de hightechindustrie komen. Zij hebben vaak zeer creatieve mensen in dienst om hen te helpen innoveren en om de beste oplossingen te leveren aan hun klanten. En ja, wij zijn inderdaad een verdomd gaaf IT-bedrijf! En wij hebben supercreatieve mensen (die trouwens graag naar kantoor komen, omdat zij zich hier thuis voelen… of in ieder geval iets wat daarbij in de buurt komt). In elk geval willen zij ’s middags nooit naar huis; ik weet ook niet waarom… Pizza.

3. Een glimpje groen maakt mensen creatiever


Onderzoeksdeelnemers die twee seconden lang een groene rechthoek te zien kregen voltooiden vervolgens een taak met betrekking tot het verzinnen van diverse manieren om een conservenblikje te gebruiken met ongeveer 20% meer creativiteit dan degenen die een witte rechthoek kregen, aldus een team onder leiding van Stephanie Lichtenfeld van de Universiteit van München in Duitsland. Het is onduidelijk waarom groen, en niet bijvoorbeeld rood, blauw of grijs, de creativiteit zou stimuleren, hoewel de onderzoekers erop wijzen dat groen in veel culturen sterk geassocieerd wordt met groei.

Dus weer dat conservenblikje… OK, we verzekeren jullie dat wij NIET in de business zitten van het vinden van nieuwe manieren om blikjes te hergebruiken. Maar we zijn wel een groen bedrijf, in de zin dat wij sterk aanmoedigen om met de fiets naar het werk te komen, en uiteraard om conservenblikjes of andere bruikbare verpakkingen op alle denkbare manieren te hergebruiken. En trouwens, de muren in een aantal van onze bureaus zijn in een groenige tint geverfd, en mocht dat nog niet genoeg zijn voor de meer veeleisende collega’s onder ons, dan kunnen zij altijd nog een blik uit het raam werpen op het groen aldaar (vooral onkruid en struiken). Maar ik dwaal af…

4. Het is niet werk dat mensen van interactie afhoudt

Zouden mensen meer interactie hebben als zij niet zo lang zouden moeten werken? Schijnbaar niet, volgens Henry Saffer van het National Bureau of Economic Research in de VS en Karine Lamiraud van de ESSEC Business School in Frankrijk. Nadat Frankrijk in 1998 de werkweek terugbracht van 39 naar 35 uur besteedden werknemers meer tijd aan lezen, het luisteren van muziek, sporten, de kinderen, opruimen, shoppen, wassen, koken en ontspannen – maar zij besteedden niet meer tijd aan extra sociale interactie, zo ontdekten de onderzoekers.

Nou, dat is niet zo heel erg verrassend als je bedenkt hoe veel sociale interactie je hebt op je werk met die eeuwigdurende vergaderingen en de onverwachte maar nimmer aflatende onderbrekingen door je collega’s. Je zou je zelfs kunnen afvragen hoe je ooit iets afkrijgt..! Maar even serieus nu: de ideale baan moet onderdeel zijn van je leven, en de sociale interactie op je werk zou net zo prettig en zinvol moeten zijn als thuis of met je vrienden van vroeger.

P.S.: aangezien we het hier over de Fransen hebben, met ‘ontspannen’ bedoelen ze vast een goed glas wijn, niet?

[sharify]

Gerelateerde berichten

Comments